Friday, December 11, 2015

Thursday Update December 11, 2015



Dec 11, 2015

Celebrations!!!
See Ms. Hayes and Ms. Masis's Third Grade Students learn through the Stronger Clearer Strategy!
See it here
Dates to be aware of:
December 14: DL MIDDLE SCHOOL OTL
December 15 Dual Language SEE IT LIVE!!! All sites are open 9-2 for tours, Q&As and getting to know your buildings and the DL Program there.

January 3-Feb 5 CLM English/BUF Science Spanish Unit 4

January 7: DL Family Information Session at Lindholm hosted by Heyer Elementary Staff

January 12: Dual Language Classroom Visits Drop In at Blair 9:15-10:30
January 13: DL EC Meeting at Hillcrest

Biliteracy Unit Frameworks
Unit 4 starts right after the winter break! CLM English, BUF Spanish 2-5th grade. We have been working through the development of the phases of the BUF: 1st phase 5 lesson for Concept Attainment and Oracy (Science Experiments, Oracy and Inquiry are heavy lifters), and now we are pleased to announce a vision for the 2nd phase for 10-15 Lessons.

2nd phase of the BUF (10-15 lessons)
The Second Phase of the BUF is intended to transfer learned skills and strategies from the previous months CLM Unit with the like language into the content area.  The emphasis is on a TRANSFER OF SKILLS AND STRATEGIES from the Reading Workshop in December to the Content Workshop in January.  As a result the instruction during the 2nd phase shall focus on: Integrated reading and writing and language study for research and inquiry.  We will be working together as an EC group to further develop the concept of Guided Inquiry Groups, in place of traditional guided reading groups.  More to come!!


CCSS Spanish Mentor Texts


Paseando junto a ella
Libro escrito por Georgina Lazaro, gran puertorriqueña que después de ser maestra por algunos años descubre su pasión por escribir poemas infantiles. Ilustrado por la talentosa Teresa Ramos, española que con sus ilustraciones en acrílico hace muy placentera y más emotiva la historia.
“Paseando junto a  ella” es un libro lleno de versos poéticos que expresan el sentimiento de una niña hacia su abuela que padece de Alzheimer. Este no es solo libro hermoso por el amor que transmite, si no también por cómo, desde el punto de vista infantil, la niña aprende sobre el lenguaje físico (caricias) vocabulario nuevo y sobre una enfermedad muy actual con su abuelita. Este ayuda aproximar aquellos estudiantes que han vivido de cerca esta  enfermedad en alguno de sus familiares y aquellos estudiantes que la desconocen. En este libro se observa como esta abuela le enseña a amar y cómo al final de la historia ella le devuelve todo el amor a su abuelita.
Este libro tiene diferente maneras de aplicarse en nuestros salones de clases. Sin embargo,considero que  es propicio para enseñarse en la unidad de relaciones. Este ayudará a los estudiantes a  encontrar palabras para identificar el sentimiento del personaje.
Por lo extenso de su lenguaje figurado, yo personalmente lo recomendaría a grados 2-4.
Aquí uno de las estrofas del libro:
Con su voz que era dulce
como luz de acuarela
un día me lo dijo:
- "Tesoro, soy tu abuela"


Su cara era una fiesta,
tan alegre, tan viva.
Mi mirada en la de ella
se quedaba cautiva.


Ya no hay fiesta en su cara
ni luz en su mirada.
Le digo: "Hola abuelita"
y se queda callada.


¡Sencillamente hermoso! Espero que lo disfruten y no olviden que es parte de nuestras nuevas adquisiciones como libros mentores...
Karel Corredor
1st Dual Language Teacher at Heyer.



Dual Language Exemplary Practice: Bridging
Let’s celebrate that at Heyer we are following the 7 steps to a more effective Bridge and Extension for Biliteracy at all levels.
One of the reasons Bridging is important is because it creates the opportunity for learning to transfer through language, rather than doing in English then duplicating in Spanish.
Side by Side in the language of the content learning.
Using the instructional language list of content language to create a Language Experience Approach where the students summarize the main ideas of their learning.
 
Explore “how to say” the language of learning in the second non-instructional language.
Constructive Analysis:  phonology, morphology, syntaxes  
Translanguaging 
Martha Smilanich
DL Kindergarten

No comments:

Post a Comment